Transil – ochrana žárovek (Škoda Fabia)

Během jednoho týdne mi ve Škodě Fabia (r.v. 2005) odešly obě H7 žárovky v potkávacích světlech. Jednu náhradní H7 vozím sebou, ale obě najednou ?

H7 Night BreakerRozhodl jsem se proto vyzkoušet OSRAM NIGHT BREAKER H7 12V 55W, patice PX26d. Reklamní slogan praví “90% vyšší osvětlení, o 10% bělejší, světelný kužel až o 35m delší”. Délku kužele jsem neměřil, nicméně v noci svítí Night Breaker pěkně, jen udávaná životnost 250 hodin je dost málo.

Transil – schéma zapojení

Rozhodl jsem se proto životnost H7 Night Breakeru podpořit zabudováním ochrany proti přepětí.

Transil schema zapojeni

Transil je relativně nová polovodičová súčástka sloužící k ochraně před napěťovými špičkami s charakteristikou podobnou zenerové diodě (se změněnou charakteristikou). Koleno charakteristiky v závěrném směru je ostré a tak dioda přechází do oblasti Zenerova napětí velice rychle. Do Fabie jsem použil bipolární transil (libovolná orientace zapojení) typ BZW06-13B15V, zakoupeno v GME.

Montáž

Dle doporučení na Škoda fóru jsem připájel trasil co nejblíže ke spotřebiči, tedy přímo na konektory žárovek H7.

Transil

Za 10 minut jsem měl hotovo. Pokud mi H7 vydrží aspoň rok do příští zimy 2012, budu plně s investicí 10,- Kč za 2 transily spokojen.

update 26.12.2011

Osram Night Breaker právě dosvítil, rok po napsání tohoto článku, Fabie má za rok najeto přes 18. tisíc km. Z mé strany spokojenost, jdu objednat další sadu.

5 thoughts on “Transil – ochrana žárovek (Škoda Fabia)”

  1. … pokud průběžně jezdíš tak nevydrží, podívej se do katalogu na životnost

  2. … životnost je daň za to, jak pěkně Osram svíti. Namísto mlhovek jsem přidal kulatá LED světla pro denní svícení a potkávací světla teď používám jen za špatného počasí a do tmy.

  3. Životnost halogenových žárovek nejvíce snižuje jejich připojení k obvodu za studeného stavu, kdy je odpor vlákna mnohem menší než v zahřátém stavu a žárovkou proteče veliký proud. Řešením je něco na způsob soft-start. V palubní sítí se mohou vyskytovat napěťové špičky v řádech až 100V obou polarit a transil resp. trisil tyto špičky pohltí, nicméně nemyslím si, že by to mělo významný vliv na jejich životnost.

  4. Podle norem se kabely v autu nesmějí pájet, ale jenom lisovat. Při vyskratování transilu také pozor na požár. Je potřeba to vědět pro případ pojistného plnění. (viz. např montáže EZS). Bez dobrých nápadů však k pokroku nedojde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*