Plánek na motokufr Jawa 350/639

Protože na Jawiny typu 632,638 a 639 nikdo žádný nosič nedělá, podařilo se mi získat přes dotaz na Jawamanii od jednoho motorkáře s přezdívkou AndRew plánek na jeho výrobu.

Popis výroby

Nosič je připevněn protažením do podsedlových trubek. Pokud se ten nosič udělá dost dlouhej (stačí těch 500 předepsaných milimetrů, ale snese to i 650 mm), výrazně se tím zpevní podsedlový rám proti možnosti ohnutí. Zadní plast kolem světla a pod sedlem přitom vůbec nepřekáží, ačkoliv se to nezdá, není potřeba jej nijak ořezávat. Pomocí dvou děr v rámu je zajištěn proti posunutí a přichycen šroubky. Drží to dokonale.

Vyroben je z konstrukční trubky o vnějším průměru 18 mm a tloušťce stěny 2 mm. Dá se použít cokoliv do vnějšího průměru 19 mm, ale ne menší než 17 mm, aby to v rámu nevanglovalo. Tloušťku stěny taky nesmí být pod ty 2 mm, protože ohýbáním se ten materiál změní (v místech ohybu vznikne napětí a navíc nahříváním se taocel vlastně tepelně zpracovává, takže je křehčí).

Ohýbaní je ideální pomocí ohýbačky trubek. Další možností je třeba místo ohybu nahřát letlampou či autogenem do červena a ohnout to kolem kulatiny ve svěráku. Ohyby se samozřejmě zmáčknou a je to hnusný, takže trubku před ohýbáním je třeba naplnit UDUSANÝM pískem a zašpuntovat.

Schema

Jawa nosic
Jawa nosic

5 thoughts on “Plánek na motokufr Jawa 350/639”

  1. Potřeboval bych vědět, jak je to přichycený na motorce a zda by to šlo i na Jawu 640, díky za odpověď

  2. držák se zasunul do zadních trubek pod sedačkou. Na Jawu 640 nešel, ta měla zadní část jinak řešenou. Je to už přes deset let, co jsem Jawinu prodal, tak snad si to dobře pamatuju 😉

  3. Aha, takže se to zasunuje u 638 a 639 do konců rámu, vede to kolem podsedláků a pod světlem? Zásah do zadní části podsedláku u světla není nutný?

  4. ano, pod sedlem až dozadu ke světlu. Ne, světlo jsem nijak neměnil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*